Ät dig fri från skador

Att skadas i samband med träning och idrott är allt annat än ovanligt. Skadornas omfattning kan dock variera väldigt kraftigt. Vissa skador läker ut av sig själv och är enkla att ”bli av med”. Ett exempel på en sådan skada är träningsvärk, som egentligen är en skada på musklerna. Dock brukar träningsvärk sällan räknas in när man talar om idrottsskador, utan här är det svårare situationer som gäller.

Det är aldrig roligt att skada sig när man tränar och i många fall kan skadorna bli så besvärande att de sätter käppar i hjulen för fortsatt träning. Har du en mycket svår skada som kräver ordentlig behandling kan du vända dig till idrottsskadespecialisterna för råd, behandling och rehabilitering. Handlar det dock om en mindre skada kan du faktiskt använda dig av livsmedel för att äter dig frisk igen. Det finns många livsmedel och produkter om har fantastiskt läkande egenskaper och här listar vi vilka som gäller!

Förse kroppen med protein

Protein är något som många använder sig mycket av när man tränar som mest, men sanningen är att protein även bör användas för den som vill återhämta sig efter en skada och påskynda läkningsprocessen. Det är viktigt att se till att kroppen får i sig tillräckligt med protein och här kan du sikta på ett intag på 20-25 gram protein/måltid. Försök att äta denna mängd protein återkommande under dagen och se gärna till att det inte går längre än tre timmar mellan varje måltid. Lax, kyckling och quorn är mycket bra proteinkällor att använda sig av, men även bönor är fulla med ämnet. Under läkning bör du inte heller använda dig av en kost eller diet som är fri från kolhydrater. Kolhydrater är avgörande för hur bra du kommer att läka.

Vitaminer och mineraler

För att din läkningsprocess ska bli så optimal som möjligt behöver du också se till att få i dig vitaminer och mineraler. Två ämnen som är mycket viktiga är bland annat Vitamin D och kalcium. Detta är dock något som du bör se till att få i dig rätt mängd av under årets alla dagar. Både kalcium och Vitamin D minimerar risken för frakturer. Är det så att din skada kommer i form av ett sår bör du däremot satsa på andra alternativ. Här är den Zink, Vitamin C och Vitamin A som gäller.

Man hade kunnat önska att det fanns forskning som visade på att denna typ av tillskott hjälper kroppen att läka bättre, men så är inte fallet. Därför är det inte kosttillskott som du bör använda dig av, utan istället leta efter livsmedel som innehåller större mängder med mineralerna och vitaminerna. Stora mängder med Vitamin C kan du bland annat hitta i rönnbär och jordgubbar, men även i alla former av citrusfrukter.

Håll dig till de rekommenderade nivåerna

Många gör misstaget att fullkomligt proppa i sig en viss mineral eller vitamin för att läka snabbare, men för mycket är precis lika ”dåligt” som för lite. Håll dig till de rekommenderade dagliga intagen för bästa effekt och optimal balans i kroppen.